Lukkokehykset valmistetaan Schultz & Larsenin tehtaalla
tietokoneohjatulla CNC-koneistolla. Kyseisellä valmistusmenetelmällä saadaan
mittatarkkoja tuotteita kellon ympäri sarjatuotantonopeudella.
Lukkokehys, laukaisukoneisto ja Leupold QR-jalustat |
Lukkokehys on pituudeltaan 200 mm Lukkokehys on etuosastaan
halkaisijaltaan 33,85 mm Lukkokehyksen patruuna-aukko on 85 mm pitkä. Lukkokehys
on etuosastaan kehyksen alapuolelta koko pituudeltaan muutaman millin avoin.
Kyseisellä teknisellä ratkaisulla pystytään kiristämään kahden läpipultin ja
kehyksen avulla vaihdettava piippu lukkokehykseen.
Lukkokehyksen avoin alaosa. |
Lukkokehyksen etuosa. |
Lukkokehyksen takaosan
oikealle puolelle on jyrsitty tila kolmiasentoista varmistinta varten.
Lukkokehyksen vasemmalla puolella sijaitsee lukonpidätin,
aseen sarjanumero, merkki, malli ja poliisin Asehallinnon Riihimäen tarkastusleima.
S&L-kivääreille tehdään Suomessa teknillinen tarkastus, koska Tanska ei ole
mukana CIP-sopimusjärjestelmässä.
Lukkokehyksen yläosaan on jyrsitty urat ja ruuvien läpireiät
tähtäinkiikarijalustoille. Kehyksen jalustaurat on Schultz & Larsenin omia
jalustoja varten. Jalustassa olevaa tähtäinkiikaria on mahdollista siirtää
urissaan sen mukaan, onko ampujalla joko kesä- tai talvivaatetus.
LUKKO
Kiväärin lukkorungon pituus on 200 mm Lukkorungon paksuus
on noin 20 mm. Lukkorunko ja lukon kampi eivät ole samasta kappaleesta. Lukon
kampi on lähes suora ilman taivutusta. Lukkorungon oikealla puolella sijaitsee kolme
reikää mahdollisia purkaantuvia palokaasuja varten. Lukkorungon vasemmalle
puolelle on jyrsitty ura lukon ohjausta varten.
Lukko purettuna. |
Lukkorungon etupäässä sijaitsee lukon kolme sulkuolkaa,
jotka kiinnittyvät aseen piippuun. Lukon päässä on reilun kolmen millin
syvennys patruunan kannalle. Syvennykseen on sijoitettu hylsyn ulosvetoa varten
oikealle puolelle kynsi ja vasemmalle puolelle jousikuormitteinen tappi, joka
antaa vauhdin poistettavalle hylsylle.
Lukkorungon sulkuolat. |
Lukon etupäästä löytyy stanssattu S-kirjain, joka tarkoittaa
standard-lukkoa. M-kirjain lukon päässä tarkoittaa magnum-lukkoa. Standard-lukon
päädyn erottaa magnumista syvennyksen ulkoreunojen paksummasta
teräsmateriaalista.
Lukon avauskulma on 60 astetta. Lukon purkamista varten
tarvitaan aputyökaluksi ruuvipenkki. Lukon peräkappaleen nasta asetetaan kiinni
ruuvipenkkiin ja käännetään lukkorunkoa, jolloin lukon peräkappale ja
iskuripiikki jousineen irtoaa rungostaan. Lukon kasaamiseen ei tarvita
työkaluja. Lukon peräkappale painetaan lukkorunkoa kohti ja käännetään
paikoilleen.
Kiväärin lukko liikkuu kehyksessään takeltelematta ja
äänettömästi. Lukon sujuva toiminto antaa mielikuvan pikemminkin käsintehdystä
tuotteesta kuin sarjatuotantoaseesta.
LAUKAISUKONEISTO, VARMISTIN JA LIPAS
Kiväärin laukaisukoneiston laukaisuvastus on erittäin hyvä.
Paras verrattuna muihin omistamiini tehdaskivääreihin. Laukaisukoneistosta
löytyy ruuvi laukaisuvastuksen säätöä varten. Hivenen noin kilon laukaisuvastus
on säädetty tehtaalla valmiiksi, eikä tehdas suosittele omatoimista
laukaisunsäätöä. Laukaisunsäätö suositellaan asesepän tehtäväksi.
Laukaisukoneisto ja varmistin. |
Varmistin on kolmiasentoinen. Ase on varmistettuna varmistimen
ollessa taka-asennossa. Työntämällä varmistin keskiasentoon on ase edelleen
varmistettu, mutta lukon voi avata ja poistaa patruunan piipusta. Varmistin etuasentoon
työnnettynä ase on varmistamaton ja aseen voi laukaista. Alussa ihmettelin
varmistimen äänekkyyttä, kunnes tajusin, että varmistinta käytettäessä voi varmistinta
painaa samanaikaisesti alaspäin. Näin tehtynä on varmistimen käyttö jahtitilanteissa
äänetöntä.
Lipas on yksirivinen teräslipas. Lippaan pituus on 90 mm ja
leveys peräpäästä 18.70 mm Lippaan perään on stanssattu L-kirjain. Lippaan pohjalevyn
paksuus on 6 mm Lippaan patruunakapasiteetti on kolme patruunaa. Kivääriin saa tilattua
myös viiden patruunan lippaan.
Lipas ja patruunat 6,5x55, 30-06 ja 9,3x62 |
Lipas irrotetaan kivääristä lippaan edessä lipaskehyksessä
olevaa nastaa painamalla. Lippaan tahatonta irtoamista ei ole varmistettu. Vauhdikkaissa
jahtitilanteissa tulee olla huolellinen, ettei lipas irtoa vahingossa.
Lipaskehys |
TÄHTÄINKIIKARIN JALUSTAT
Kivääriä tilatessa tilasin samalla myös tehtaan omat
tähtäinkiikarijalustat (kiväärikuva). Tuolloin tehtaalta ei tullut jalustojen
mukana asennusohjeita, eikä itse asiassa kiväärinkään käyttöohjetta. Manuaalit
sai kuitenkin tulostettua tehtaan nettisivuilta.
Schultz & Larsenin omat tähtäinkiikarin jalustat. |
Teräksisiä jalustoja asentaessani katkesi jalustojen poikittainen
kiristysruuvi, vaikka mielestäni en käyttänyt liikaa voimaa. Jalustan rungon
saa helposti väännettyä pilalle, mikäli jalustan ruuvit kiristetään ilman, että
jalustat ovat kiinni kiväärin kehyksessä. Jalustat tulee ehdottomasti olla
kiinni lukkokehyksessä ruuveja kiristäessä. Lukkokehykseen voi kiinnittää myös
Picatinny- tai weaver-tyyppiset jalustat.
Hankkiessani kivääriini lisäpiippuja tuli samalla tarve
vaihtaa tähtäinkiikarin jalustat pikajalustoiksi. Samalla saisi ajo- ja
kyttäysjahtiin omat tähtäinkiikarit. Vaihtoehtoja tuolloin suunnitellessa
päädyin Leupoldin QR-jalustoihin. Otin yhteyttä tehtaaseen, tiedustellakseni
millaiset jalustat kivääriini sopivat. Tehdas antoi ohjeeksi käyttää Sauer 200
malliin sopivia Leupoldin jalustoja. Samalla sain tehtaalta jalustojen asennusohjeet.
Seuraavassa 3/5 osassa esittelen kiväärin piiput ja tukin.
Teksti ja kuvat PO