Omistamaani Sako L-461 .222 Rem kivääriin piti tehdä muutoksia johtuen poikani lisääntyvästä ampumaharrastuksesta. Kasvavassa iässä nuoren miehen keho muuttuu ja kiväärin mitat saattavat olla liian suuria tai jäädä myöhemmässä kasvuvaiheessa liian pieniksi. Saman kiväärin tulisi sopia myös isälle. Tuli tarve hankkia kivääriin säädettävä tukki. Samalla päätin tehdä kivääriin muitakin muutoksia. Edessä oli siis uusi kiväärin rakennusprojekti mahdollisimman pienin kustannuksin.
|
Sako L-461 .222 Rem. |
BOYDS AT-ONE
Norjalaiset kivääritukkivalmistajat KKC ja GRS tulivat Suomeen ampuma-aseiden tarvikemarkkinoille noin seitsemän vuotta sitten uudenlaisilla säädettävillä tehdasvalmisteisilla laminaattitukeilla. Nyt myös yhdysvaltalaiset ovat aloittaneet vastaavanlaisen tukin valmistamisen norjalaisia hivenen edullisemmin.
|
Boyds AT-ONE (klikkaa kuva isommaksi) |
BOYDS Hardwood Gunstocks perheyritys sijaitsee South Dakotassa Mitchell nimisellä paikkakunnalla, jonka asukasluku on reilut 15000. Yrityksellä on 1200 tukkimallia 255:lle eri asemerkille.
Asiakas voi valita tehtaan tarjonnasta mieleisen tukin
tehtaan nettisivuilla. Ensin täytyy etsiä sivun valikosta oman kiväärin malli ja siihen sopivat tukkivaihtoehdot. Mieleisen tukin löydyttyä voi valita tukin värin ja muita tarvittavia lisäominaisuuksia. Yritys ei kuitenkaan toimita Suomeen yli 100 dollarin hintaisia tukkeja. Yli 100 dollarin hintaisia Boydsin kivääritukkeja kuten AT-ONE-tukkeja voi kuitenkin tilata aseliike Riistamaan kautta. AT-ONE kivääritukit esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäisen kerran tänä vuonna SHOT Shown asemessuilla Yhdysvalloissa.
TUKIN RAKENNE
Tukki toimitetaan ruskeassa pahvilaatikossa, jonka mukana on nelisivuinen käyttöohje ja erillinen ohje mahdolliselle reklamaatiolle. Tilaamani tukki on väriltään ruskea (Nutmeg). Tukin kokonaismitta on lyhyimmillään 76 cm. Tukin paino on 1,37 kg. Tukin perässä on kaksi painettavaa nastaa. Toisesta nastasta saa säädettyä tukin vetopituutta ja toisesta tukin harjakorkeutta. Tukin vetopituus on 32-36,5 cm:n välillä. Säädettävään peräpalaan on kiinnitetty ohjausta ja lukitusta varten kolme terästappia. Keskimmäinen tappi on kierteellinen, joka vaikuttaa peräpalan lukitsemiseen. Kaksi reunimmaista sileää terästappia tukevoittaa kiinnitystä ja ohjaa peräpalaa. Painettava vapautinnasta on ainakin alkuvaiheessa jäykkä.
|
Boyds AT-ONE (Nutmeg) tukin säädöt |
Harjakorkeuden korotuspalaa ohjaa kaksi terästappia, joista toinen on osittain kierteellinen. Harjakorkeutta saa säädettyä reilut 15 mm. Enempää ei kannata tukin harjaa nostaa, koska korotuspala ei ole muuten riittävän tukevasti kiinni tukissa. Myös painettava nasta saattaa sinkoutua irti tukista yhdessä nastan jousen kanssa. Tukin vetopituuden maksimipituus on 36,5 cm. Maksimipituudessa peräpalassa tuntuu klappia. Perä tukevoituu paremmin kun peräpalaa työntää sisäänpäin muutaman millin.
|
Hihnalenkki pikakiinnityksellä |
Tukin mukana toimitettiin hihnalenkki pikakiinnityksellä. Pikakiinnityspaikat löytyvät perän molemmilta puolilta. Hihnalenkki on nopeasti vaihdettavissa jommalle kummalle puolelle tukkia. Tavallisia kiinteitä hihnalenkin pidikkeitä löytyy yksi tukin perästä ja kaksi tukin etuosasta.
|
Etutukin pidikkeet hihnalenkille tai pipodille. |
Etutukin pidikkeisiin voi kiinnittää pipodin ja/tai hihnalenkin. Tukkiin saa tilattua myös lisävarusteena vaihdettavan target-kahvan ja target-etuosan.
|
Tukin perän alapuoli. |
Boyds-tehtaan työnjälki on yllättävän hyvä. Koneistuksen jäljiltä tukin sivut ja kahva ovat tuntumaltaan teräviä. Ne saa paremman tuntuisiksi hiomalla pyöreämmäksi. Tukki on käsitelty tehtaalla suoja-aineella. Tukin piippukouru on riittävän avara ja kymmenen euron seteli kulkee piipun ja tukin välissä ilman takeltelua.
|
Riittävän avara piippukouru |
Tukin ja kiväärin yhteensovittaminenkin meni yllättävän helposti, ilman sen suurempia sovitustöitä. Jossain vaiheessa tukkiin voisi tehdä vielä petauksen ja tarvittaessa öljykäsittelyn. Ehkä myös pistoolikahvaan on hiottava peukalolle miellyttävämpi otepinta.
Myöhemmin ilmestyvässä 2/2 osiossa käyn läpi kivääriin tehdyt muut muutostyöt. Käyn myös ampumaradalla testaamassa vaikuttiko uusi tukki kiväärin käyntiin. Lopuksi vielä projektin yhteenveto hintoineen.
Teksti ja kuvat; P.O.